Zimné športy a vaša pokožka: Ako si udržať zdravo vyzerajúcu pleť

Pravdepodobne sa tešíte na všetky zimné športové aktivity, ktoré máte naplánované na niekoľko nasledujúcich mesiacov. Nanešťastie sa toho bude vaša pleť obávať.

Prečo?

Pretože chladné počasie v kombinácii s UV žiarením, ktoré je vo vyšších nadmorských výškach intenzívnejšie, môže na vašej pleti spôsobiť skutočnú spúšť. Tu je návod, ako si udržať čo najlepší vzhľad pleti a krásny lesk bez ohľadu na to, ako dlho môžete stráviť na snehu.

 

zima 4

 OBSAH

  • Všetky odhalené časti pokožky natrite opaľovacím krémom
  • Ako často by ste sa mali v zime natierať opaľovacím krémom?
  • Aký je najlepší ochranný faktor SPF na zimné športy?
  • Starajte sa o svoje oči
  • Chráňte svoj dych
  • Nezabudnite na ruky!
  • Noste oblečenie s ochranou proti UV žiareniu
  • Zostaňte hydratovaní
  • Dôsledne dodržiavajte zásady starostlivosti o pokožku

Všetky odhalené časti pokožky natrite opaľovacím krémom

Vystavovať pokožku slnečným UV lúčom v nižších nadmorských výškach je veľmi neprípustné, takže to platí o to viac, ak náhodou lyžujete alebo jazdíte na snowboarde v horách. Čím vyššie ste, tým silnejšie sú slnečné UV lúče.

Sneh a ľad tiež zvyšujú vystavenie UV žiareniu vďaka spôsobu, akým odrážajú UV lúče v okolí. 

Prečo je to dôležité?

Pretože slnečné UV lúče majú na pokožku množstvo škodlivých účinkov, ako napr:

vyvolanie zápalu, ktorý zhoršuje zápalové ochorenia kože vrátane akné, psoriázy a rosacey
zvyšovanie predčasného starnutia tým, že ničí proteínové vlákna v pokožke, ktoré by inak udržiavali pokožku hladkú a pevnú
stimulovanie pokožky k nadmernej produkcii melanínu, čo vedie k tmavým škvrnám a zmene farby
spôsobuje drsnú a kožovitú štruktúru pokožky
poškodzuje DNA v kožných bunkách a spôsobuje vznik rakoviny kože
Jediný spôsob, ako skutočne ochrániť svoju pokožku pred všetkými týmito javmi, je zabezpečiť, aby ste všetky odhalené časti pokožky vždy natierali opaľovacím krémom.

Nenanášajte ho len tak nahrubo - venujte osobitnú pozornosť tomu, aby ste sa uistili, že je vaša pokožka skutočne pokrytá. Štúdie zistili, že lyžiari si pri nanášaní opaľovacieho krému často nepokryjú 10 % tváre, čo im následne spôsobuje popáleniny a iné formy poškodenia.

Medzi často vynechávané oblasti, ktoré môžu byť poškodené, patria:

  •  očné viečka a okolie očí
  • nos, najmä mostík a spodná časť nosa
  • krk, najmä v oblasti chrbta
  • spodná časť brady
  • pokožka hlavy
  • pery

Ak si plánujete robiť prestávky medzi opaľovaním a vystavovať ruky alebo nohy slnku, nezabudnite ich tiež natrieť ochranným krémom SPF.

zima

Ako často by ste sa mali v zime natierať opaľovacím krémom?

 

V ideálnom prípade by ste mali opaľovací krém nanášať každé dve hodiny. Môže sa to zdať veľa, ale keď ste aktívni, potíte sa viac. Pot čoskoro spôsobí, že váš opaľovací krém bude úplne neúčinný, preto je pravidelné nanášanie nevyhnutné.

 

Aký je najlepší ochranný faktor SPF na zimné športy?

 Zvyčajne sa odporúča SPF 30, pretože účinnosť opaľovacieho krému sa v skutočnosti výrazne nezvýši, keď zvolíte vyšší SPF.

 Hoci rozdiely môžu byť nepatrné, oplatilo by sa však zvoliť SPF 50, ak je vaša pokožka obzvlášť suchá alebo citlivá.

 Uistite sa, že ste si vybrali prípravok so širokým spektrom ochrany. To znamená, že vás opaľovací krém bude chrániť pred UVA aj UVB žiarením.

 zima 2

Starajte sa o svoje oči

Pokožka okolo očí je mimoriadne citlivá. V niektorých oblastiach môže byť až desaťkrát tenšia ako pokožka na zvyšku tváre, takže je ľahko náchylná na poškodenie.

Hoci je používanie opaľovacieho krému v okolí očí dôležité, zvyčajne to nestačí na to, aby pokožka vyzerala čo najlepšie. Navyše si tu nemusíte dávať pozor len na pokožku, ale aj na oči samotné, ktoré sa môžu poškodiť. Snežná slepota, oficiálne známa ako fotokeratitída, je častým problémom, s ktorým sa mnohí stretávajú pri pobyte vonku v zime.

Čo s tým teda môžete urobiť?

Investujte do kvalitných zimných okuliarov. Musia poskytovať 100 % ochranu pred UV žiarením, ako aj polarizované šošovky, ktoré pohlcujú odlesky slnka. Vďaka tomu nebudete musieť žmurkať, čo potom pomáha predchádzať tvorbe kurích ôk okolo očí.

Farba šošoviek, ktorú si vyberiete, by mala závisieť od športu, ktorý robíte, a od toho, kde približne na svete sa nachádzate:

  •  Ak plánujete lyžovať alebo jazdiť na snowboarde v noci, stačí vám číre šošovky.
  • Ružové šošovky sú skvelé na zamračené alebo zamračené dni
  • Žlté šošovky pomáhajú zlepšiť kontrast pri slabom osvetlení
  • Fotochromatické šošovky zmenia farbu na základe úrovne vonkajšieho svetla
  • Nevyhnutnosťou sú aj slnečné okuliare, pretože keď nelyžujete, nebudete chcieť okuliare nosiť. Hľadajte odolné okuliare, ktoré zaručujú ochranu pred UVA aj UVB žiarením. Hoci však slnečné okuliare môžu vyzerať štýlovejšie, snažte sa v čo najväčšej miere zvoliť namiesto nich okuliare. Vďaka spôsobu, akým sa obtáčajú okolo hlavy, poskytujú väčšiu ochranu pred UV žiarením.

 Aj keď nosíte kontaktné šošovky, ktoré už poskytujú ochranu pred UV žiarením, aj tak by bolo dobré investovať do okuliarov aj slnečných okuliarov chrániacich pred UV žiarením.

 

Chráňte svoj dych

 Ako už bolo spomenuté, pery sú oblasťou, na ktorú mnohí často zabúdajú. Po dni strávenom na snehu sú tak suché, popraskané a nepríjemné.

Vaše pery vysušuje nielen studený vzduch vonku, ale aj dýchanie cez ne, čo sa bežne stáva pri zimných športoch. Ak máte počas dňa tendenciu olizovať si pery, ani to nepomáha - vaše sliny obsahujú kyseliny, ktoré nielenže pery dráždia, ale odstraňujú prirodzené oleje, ktoré by tu inak chránili pokožku, takže sú ešte suchšie.

Aby ste proti tomu bojovali, musíte používať prípravok na pery, ktorý zabráni pocitu vysušených pier.

Balzam na pery je skvelým prípravkom, po ktorom môžete siahnuť. Obsahujú množstvo rôznych rastlinných voskov a olejov, ktoré zanechávajú pokožku jemnú a hydratovanú. Niektoré z kľúčových zložiek balzamu na pery sú:

  •  bambucké maslo
  • Včelí vosk
  • vosk z kvetov mimózy
  • avokádový olej
  • slnečnicový olej
  • Ricínový olej
  • Olej zo semien baobabu
  • mangové maslo

Na balzam na pery je potrebné naniesť vrstvu opaľovacieho krému a každých pár hodín balzam na pery aj opaľovací krém naniesť znova.

Keď skončíte s celodennou prácou, naneste balzam na pery ešte raz. Ak si plánujete večer pery zafarbiť, uistite sa, že ste si vybrali hydratačný rúž.

zima1 

Nezabudnite na ruky!

 

Aj keď budete pravdepodobne väčšinu každého dňa nosiť rukavice, vaše ruky budú stále vystavené vplyvom počasia vždy, keď si rukavice zložíte.

 Okrem toho, že ich budete chrániť opaľovacím krémom, mali by ste svojim rukám večer venovať aj trochu viac starostlivosti. 

Ako?

Na začiatok vyskúšajte masku na ruky. Rastlinné oleje a výťažky v skrášľujúcej zmesi zanechajú vaše ruky jemné a vyživené, pripravené čeliť zimnému počasiu na ďalší deň!

 

Noste oblečenie s ochranou proti UV žiareniu

Väčšina odevov s UV ochranou je určená na leto, ale v súčasnosti sa vytvára čoraz viac odevov na zimné športy, pretože spoločnosti si uvedomujú dôležitosť UV ochrany aj v zime.

 Ako funguje oblečenie s UV ochranou?

Sú vyrobené určitými technikami a vláknami, ktoré nielenže obmedzujú množstvo UV lúčov schopných preniknúť do vášho oblečenia, a teda aj do vašej pokožky, ale dokážu aj blokovať a odrážať UV lúče, čím im zabránia, aby s vami vôbec prišli do kontaktu. 

Oblečenie s UV žiarením sa dodáva s hodnotením UPF, čo je skratka pre ultrafialový ochranný faktor. Ten v podstate hovorí o tom, koľko slnečných UV lúčov určitá tkanina blokuje. Napríklad odev s UPF 60 prepustí cez svoju tkaninu len 1/60 UV lúčov.

Čím je hodnotenie UPF vyššie, tým väčšiu ochranu vám oblečenie poskytne.

Ak nechcete investovať do celého nového šatníka na zimné športy, je to pochopiteľné. Namiesto toho si môžete pribaliť určité oblečenie, ktoré vám poskytne dodatočnú ochranu pred UV žiarením:

Vyberte si oblečenie vyrobené z husto tkaných vlákien namiesto voľnejšieho úpletu, pretože ten fyzicky blokuje prenikanie UV žiarenia. Medzi najlepšie tkaniny patria nylon, merino vlna a polyester, zatiaľ čo bavlna, hodváb a akryl patria medzi najhoršie.
Vyberajte si odevy, ktoré nie sú príliš elastické. Keď sa tkaniny roztiahnu, UV lúče prechádzajú cez medzery vo vláknach.
Uistite sa, že vaše oblečenie nie je príliš opotrebované alebo vyblednuté. Tým sa textílie oslabujú a stávajú sa náchylnejšími na UV žiarenie.

zima 3


Zostaňte hydratovaní

Zimné mesiace môžu byť pre vašu pokožku veľmi vysušujúce, najmä ak trávite veľa času vonku a na snehu.

Hoci je ochrana pokožky zvonku dôležitá, musíte obrátiť pozornosť aj na hydratáciu zvnútra. Nedostatok hydratácie ešte zhorší zimnú suchosť a šupinatosť, takže vaša pokožka bude bolestivá a citlivá.

Je samozrejmé, že najlepším spôsobom, ako udržať hydratáciu tela, je dbať na dostatok tekutín. Najlepšia je voda, ale nemusí to byť len obyčajná voda. Na hydratáciu sú skvelé aj čaje, najmä bylinkové, a ovocné šťavy, pričom infúzia vody s ovocím dodá vode ďalšiu chuť, ako aj dávku vitamínov a antioxidantov.

 Jedlo, ktoré konzumujete, tiež pomáha udržiavať hydratáciu vášho tela. Niektoré potraviny majú prekvapivo vysoký obsah vody, preto sa snažte do svojho jedálnička zaradiť viac nasledujúcich potravín:

  • Uhorky
  • Paradajky
  • Špenát
  • brokolica
  • pomaranče
  • Jablká

Nezabúdajte, že alkohol a kofeín majú dehydratačné účinky na organizmus. Ak je to možné, vyhýbajte sa prestávkam na kávu medzi lyžovačkami a snažte sa obmedziť množstvo alkoholu, ktorý konzumujete večer.

 

Dôsledne dodržiavajte zásady starostlivosti o pokožku

Pravdepodobne si nebudete chcieť so sebou na zimný výlet zabaliť všetky produkty starostlivosti o pleť, ale niektoré sú nevyhnutné.
Vaša pleť teraz potrebuje správnu starostlivosť viac ako kedykoľvek predtým, preto sa uistite, že máte všetko, čo jej potrebujete poskytnúť.

Premýšľate, čo budete potrebovať?

Niektoré z tých, ktoré musíte mať, zahŕňajú:

  •  Upokojujúci čistiaci prípravok
  • Hydratačné tonikum
  • Sérum
  • Hydratačný denný krém
  • Hustý nočný krém
  • Pleťový olej (ak je vaša pleť už suchá)
  • opaľovací krém

vrasky

Zaujíma vás, či môžete namiesto dvoch samostatných produktov používať hydratačný krém, ktorý obsahuje SPF?

Áno, ale len ak ho použijete dostatočné množstvo. Ľudia majú tendenciu šetriť pri používaní hydratačného krému s SPF a nanášajú takú slabú vrstvu, že výrobok nakoniec neposkytuje hodnotu SPF vytlačenú na etikete.

Ako sme už spomenuli, opaľovací krém budete musieť nanášať každých pár hodín, čo môže byť častejšie, ako je potrebné nanášať hydratačný krém. Preto môže byť niekedy výhodnejšie používať dva samostatné výrobky, hoci hydratačný krém s SPF je ideálny spôsob, ako začať deň každé ráno.

Dbajte na to, aby ste pri starostlivosti o pleť zostali dôslední. Vaša pleť bude potrebovať náležitú pozornosť ráno aj večer, ak ju chcete skutočne ochrániť pred poškodením v zime.

Zimné športy sú skvelým spôsobom, ako si udržať kondíciu a zdravie počas chladnejšieho obdobia, ale všetko to slnko, sneh a vietor môžu vašu pokožku poriadne potrápiť. Je dôležité porozumieť rôznym problémom, ktoré môžu spôsobiť, aby ste sa potom mohli vybaviť všetkým, čo potrebujete na čo najlepšie riešenie týchto potenciálnych problémov. Dodržiavaním uvedených krokov zabezpečíte, že vaša pokožka bude vyzerať a cítiť sa čo najlepšie bez ohľadu na to, čo budete túto zimu robiť - od toho, aby ste sa natierali opaľovacím krémom, až po to, aby vaše oblečenie poskytovalo aj ochranu pred UV žiarením.

Späť do obchodu