Zdravé oči a prečo je luteín dôležitý

Luteín je prirodzenou súčasťou ľudskej stravy, ak je súčasťou ovocia a zeleniny. V prípade zvýšenej potreby tohto karotenoidu je možné užívať vybrané potravinové doplnky s vyšším obsahom luteínu. A prečo je to všetko také dôležité? V tomto článku sme všetko podstatne zhrnuli.mceclip0

Rýchla navigácia

Antioxidanty pre zdravé oči
Odporúčaná dávka luteínu
Prírodné a doplnkové zdroje luteínu
Prečo a kedy užívať doplnky stravy s luteínom
Klinické štúdie luteínu a jeho vplyvu na zrak
Odborné rady a ďalšie informácie, ktoré by vás mohli zaujímať na našej webovej stránke a blogu

Antioxidanty pre zdravé oči

Luteín a zeaxantín sú rastlinné farbivá (karotenoidy), ktoré sa hromadia v ľudskom tele, predovšetkým v sietnici oka. Luteín je dôležitý antioxidant pre oči, pretože chráni bunky (najmä sietnicu) pred poškodením slnečnými lúčmi, chráni pred degeneratívnymi ochoreniami očí a znižuje riziko vzniku sivého zákalu.

Luteín je prirodzenou súčasťou ľudskej stravy, ak obsahuje ovocie a zeleninu. Samozrejme, je možné prijímať vybrané obohatené potraviny alebo zostaviť si jedálniček tak, aby v ňom boli potraviny s vyšším obsahom luteínu (diétne opatrenia). Dodajme, že od druhej polovice 90. rokov 20. storočia sa luteín pridáva ako zložka do potravinových doplnkov (multivitamíny, potravinové doplnky).

 

Odporúčaná dávka luteínu

V súčasnosti nie je stanovená odporúčaná denná dávka (RDA) luteínu, hoci sa predpokladá, že pozitívne účinky luteínu sa prejavujú pri dennom príjme 6-10 mg/deň (zdroj). Pre úplnosť uvádzame, že najvýznamnejším vedľajším účinkom nadmerného užívania luteínu je karoténodermia, čo je bronzové sfarbenie kože. Odporúčaná denná dávka luteínu sa nesmie prekročiť a odborníci tiež upozorňujú, že doplnok stravy sa nesmie používať ako náhrada pestrej stravy. V prípade potreby sa o vhodnosti použitia poraďte so svojím lekárom. Zaujímavý rozhovor o dávkovaní luteínu nájdete napríklad na stránkach Českého rozhlasu, kde výživová terapeutka Jaroslava Kreuzbergová odpovedala na otázky redaktorov v relácii Čo vás zaujíma.

 

Prírodné a doplnkové zdroje luteínu

Špenát, brokolica, mangold a iná zelená listová zelenina, ale aj kapusta, ružičkový kel alebo vaječný žĺtok. Všetky tieto látky obsahujú luteín. A tiež napríklad cícer, ktorý je vôbec najväčším prírodným zdrojom luteínu. Len pre predstavu: brusnice majú obsah luteínu 45 000 mikrogramov na 100 gramov, nasleduje komonica (obsah luteínu: 39 550 mikrogramov na 100 gramov) a nechtík (žlté a oranžové kvety; obsah luteínu: 29 800 mikrogramov na 100 gramov). Luteín je dôležitý antioxidant pre oči, pretože chráni bunky (najmä sietnicu) pred poškodením slnečnými lúčmi a chráni pred degeneratívnymi ochoreniami očí, čím znižuje riziko vzniku sivého zákalu. Okrem prírodných zdrojov luteínu existujú aj výživové doplnky, ktoré pri pravidelnom užívaní slúžia ako zdroj luteínu a pomáhajú vašim očiam.

 

Prečo a kedy užívať doplnky stravy s luteínom

Doktorka Katarína Konvičková v zaujímavom rozhovore o luteíne a jeho účinkoch na ľudské zdravie hovorí: "Okrem pacientov s AMD by som užívanie luteínu určite odporučila aj ľuďom, ktorým bol diagnostikovaný šedý zákal. Prípravok by mali užívať aspoň 1 až 3 mesiace pred operáciou a potom pravidelne po operácii, keď na sietnicu začne dopadať viac svetla, a makula je tak vystavená škodlivej modrej zložke svetla, ktorá je súčasťou slnečného a technického žiarenia (napríklad obrazovky počítačov a televízorov)."

mceclip1

Klinické štúdie luteínu a jeho vplyvu na zrak

Nedávne klinické štúdie tiež ukázali, že trojkombinácia týchto prvkov pomáha aj v situáciách so zvýšenými nárokmi na videnie, ako je napríklad oslnenie protiidúcimi vozidlami pri jazde v noci (jeden z tzv. efektov oslnenia). Autori štúdie hodnotiacej riziká spojené s užívaním luteínu dospeli k záveru, že dôkazy o bezpečnosti na základe klinických štúdií sú presvedčivé až do dávky 20 mg/deň. Testovali sa oveľa vyššie dávky luteínu bez nežiaducich účinkov, a preto môžu byť bezpečné, ale údaje nie sú dostatočné na vyvodenie spoľahlivého záveru o dlhodobej bezpečnosti. Je dôležité si uvedomiť, že očná šošovka je časť oka, ktorá najviac podlieha ochoreniu. Očná šošovka sa skladá z 98 % z bielkovín. Voľné radikály tieto bielkoviny poškodzujú, čo spôsobuje ich zhlukovanie a vysychanie. Je základom šedého zákalu, ktorý je príčinou 50 % slepoty u starších ľudí.

 

Odborné poradenstvo a ďalšie informácie, ktoré by vás mohli zaujímať na našej webovej stránke a blogu

Pri každom výživovom doplnku je dôležité zloženie, t. j. aký má obsah napríklad luteínu. Vybrali sme niekoľko doplnkov stravy, ktoré obsahujú luteín a zeaxantín.

 

Výrobky súvisiace s témou ochrany očí a luteínu

Ocutix

 

Prihláste sa prosím znovu

Ospravedlňujeme sa, ale Váš CSRF token pravdepodobne vypršal. Aby sme mohli Vašu bezpečnosť udržať na čo najvyššej úrovni, potrebujeme, aby ste sa znovu prihlásili.

Ďakujeme za pochopenie.

Prihlásenie