Zdravé oči a prečo je luteín dôležitý

Luteín je prirodzenou súčasťou ľudskej stravy, ak je súčasťou ovocia a zeleniny. V prípade zvýšenej potreby tohto karotenoidu je možné užívať vybrané potravinové doplnky s vyšším obsahom luteínu. A prečo je to všetko také dôležité? V tomto článku sme všetko podstatne zhrnuli.mceclip0

Rýchla navigácia

Antioxidanty pre zdravé oči
Odporúčaná dávka luteínu
Prírodné a doplnkové zdroje luteínu
Prečo a kedy užívať doplnky stravy s luteínom
Klinické štúdie luteínu a jeho vplyvu na zrak
Odborné rady a ďalšie informácie, ktoré by vás mohli zaujímať na našej webovej stránke a blogu

Antioxidanty pre zdravé oči

Luteín a zeaxantín sú rastlinné farbivá (karotenoidy), ktoré sa hromadia v ľudskom tele, predovšetkým v sietnici oka. Luteín je dôležitý antioxidant pre oči, pretože chráni bunky (najmä sietnicu) pred poškodením slnečnými lúčmi, chráni pred degeneratívnymi ochoreniami očí a znižuje riziko vzniku sivého zákalu.

Luteín je prirodzenou súčasťou ľudskej stravy, ak obsahuje ovocie a zeleninu. Samozrejme, je možné prijímať vybrané obohatené potraviny alebo zostaviť si jedálniček tak, aby v ňom boli potraviny s vyšším obsahom luteínu (diétne opatrenia). Dodajme, že od druhej polovice 90. rokov 20. storočia sa luteín pridáva ako zložka do potravinových doplnkov (multivitamíny, potravinové doplnky).

 

Odporúčaná dávka luteínu

V súčasnosti nie je stanovená odporúčaná denná dávka (RDA) luteínu, hoci sa predpokladá, že pozitívne účinky luteínu sa prejavujú pri dennom príjme 6-10 mg/deň (zdroj). Pre úplnosť uvádzame, že najvýznamnejším vedľajším účinkom nadmerného užívania luteínu je karoténodermia, čo je bronzové sfarbenie kože. Odporúčaná denná dávka luteínu sa nesmie prekročiť a odborníci tiež upozorňujú, že doplnok stravy sa nesmie používať ako náhrada pestrej stravy. V prípade potreby sa o vhodnosti použitia poraďte so svojím lekárom. Zaujímavý rozhovor o dávkovaní luteínu nájdete napríklad na stránkach Českého rozhlasu, kde výživová terapeutka Jaroslava Kreuzbergová odpovedala na otázky redaktorov v relácii Čo vás zaujíma.

 

Prírodné a doplnkové zdroje luteínu

Špenát, brokolica, mangold a iná zelená listová zelenina, ale aj kapusta, ružičkový kel alebo vaječný žĺtok. Všetky tieto látky obsahujú luteín. A tiež napríklad cícer, ktorý je vôbec najväčším prírodným zdrojom luteínu. Len pre predstavu: brusnice majú obsah luteínu 45 000 mikrogramov na 100 gramov, nasleduje komonica (obsah luteínu: 39 550 mikrogramov na 100 gramov) a nechtík (žlté a oranžové kvety; obsah luteínu: 29 800 mikrogramov na 100 gramov). Luteín je dôležitý antioxidant pre oči, pretože chráni bunky (najmä sietnicu) pred poškodením slnečnými lúčmi a chráni pred degeneratívnymi ochoreniami očí, čím znižuje riziko vzniku sivého zákalu. Okrem prírodných zdrojov luteínu existujú aj výživové doplnky, ktoré pri pravidelnom užívaní slúžia ako zdroj luteínu a pomáhajú vašim očiam.

 

Prečo a kedy užívať doplnky stravy s luteínom

Doktorka Katarína Konvičková v zaujímavom rozhovore o luteíne a jeho účinkoch na ľudské zdravie hovorí: "Okrem pacientov s AMD by som užívanie luteínu určite odporučila aj ľuďom, ktorým bol diagnostikovaný šedý zákal. Prípravok by mali užívať aspoň 1 až 3 mesiace pred operáciou a potom pravidelne po operácii, keď na sietnicu začne dopadať viac svetla, a makula je tak vystavená škodlivej modrej zložke svetla, ktorá je súčasťou slnečného a technického žiarenia (napríklad obrazovky počítačov a televízorov)."

mceclip1

Klinické štúdie luteínu a jeho vplyvu na zrak

Nedávne klinické štúdie tiež ukázali, že trojkombinácia týchto prvkov pomáha aj v situáciách so zvýšenými nárokmi na videnie, ako je napríklad oslnenie protiidúcimi vozidlami pri jazde v noci (jeden z tzv. efektov oslnenia). Autori štúdie hodnotiacej riziká spojené s užívaním luteínu dospeli k záveru, že dôkazy o bezpečnosti na základe klinických štúdií sú presvedčivé až do dávky 20 mg/deň. Testovali sa oveľa vyššie dávky luteínu bez nežiaducich účinkov, a preto môžu byť bezpečné, ale údaje nie sú dostatočné na vyvodenie spoľahlivého záveru o dlhodobej bezpečnosti. Je dôležité si uvedomiť, že očná šošovka je časť oka, ktorá najviac podlieha ochoreniu. Očná šošovka sa skladá z 98 % z bielkovín. Voľné radikály tieto bielkoviny poškodzujú, čo spôsobuje ich zhlukovanie a vysychanie. Je základom šedého zákalu, ktorý je príčinou 50 % slepoty u starších ľudí.

 

Odborné poradenstvo a ďalšie informácie, ktoré by vás mohli zaujímať na našej webovej stránke a blogu

Pri každom výživovom doplnku je dôležité zloženie, t. j. aký má obsah napríklad luteínu. Vybrali sme niekoľko doplnkov stravy, ktoré obsahujú luteín a zeaxantín.

 

Výrobky súvisiace s témou ochrany očí a luteínu

Ocutix