Výhody a vedľajšie účinky lecitínu

Lecitín je známy najmä ako produkt na chudnutie, ale odborníci sa domnievajú, že nám môže byť prospešný aj v iných ohľadoch, od lepšieho zdravia pokožky až po zaostrenie pamäti.

 OBSAH: 

  • Čo je lecitín?
  • Prečo potrebujem lecitín?
  • Môžu byť doplnky lecitínu niekedy škodlivé?
  • zhrnutie

lecitín (2)

Čo je lecitín?

  • Lecitín je látka podobná tuku, ktorá sa nachádza v bunkách všetkých živých tvorov. Zohráva úlohu pri regulácii živín, ktoré vstupujú do buniek a vystupujú z nich.
  • Lecitín je bohatý na komplex živín vitamínu B nazývaný cholín, ktorý pomáha odstraňovať tuk z pečene. Cholín môže mať aj protizápalové a protirakovinové vlastnosti.

 Cholín je rozpustný vo vode, čo znamená, že sa vylučuje močom, preto musíme cholín pravidelne konzumovať, aby sme ho v tele udržali dostatok a udržali si zdravie.

Medzi dobré potravinové zdroje patrí:

  • vaječný žĺtok
  • obilniny
  • pšeničné klíčky
  • ryby
  • kvasnice
  • arašidy.

Lecitín je dostupný aj ako doplnok v kapsuliach, prášku alebo v granulách a môže sa pridávať do zdravých kokteilov. Lecitínové doplnky sa získavajú zo sóje a vaječných žĺtkov a sú bohaté na cholín.

Prečo potrebujem lecitín?

Doplnok lecitínu pôsobí ako zdroj cholínu a predpokladá sa, že stimuluje metabolizmus cholesterolu, čím pomáha rozkladať tuk na malé kúsky v krvnom obehu, aby sa tieto mohli vyplavovať a nie ukladať v tele. Lecitín môže tiež znižovať hladinu cholesterolu, ale štúdie neboli jednoznačné. 

Lecitín môže mať aj ďalšie výhody. Niektorí odborníci ho spájajú so zlepšením:

  • kardiovaskulárneho zdravia
  • lepšou funkciou pečene a buniek
  • zdravšími vlasmi a pokožkou
  • zmiernením artritídy

Vo všetkých týchto oblastiach je potrebný ďalší výskum. Výsledky sú často protichodné, pričom niektoré práce naznačujú, že lecitín môže u niektorých ľudí fungovať, ale u iných nie.

Keďže lecitín produkuje neurotransmiter acetylcholín - chemickú látku, ktorá umožňuje komunikáciu medzi mozgovými bunkami - predpokladá sa, že lecitín môže zlepšiť pamäť a zmierniť príznaky Alzheimerovej choroby. V jednej štúdii sa ukázalo, že vysoká dávka lecitínu pomáha starším pacientom so stareckou demenciou.

lecitín (1)

Môžu byť doplnky lecitínu niekedy škodlivé?

Ak ste alergický na sóju, neužívajte lecitínové doplnky. 

Vedľajšie účinky nie sú u ľudí užívajúcich lecitínové doplnky bežné (typické dávky sú 10-30 g denne), ale pri vysokých dávkach sa môžu vyskytnúť žalúdočné ťažkosti, hnačka, bolesti hlavy a nevoľnosť.

Zhrnutie

Lecitín obsahuje fosfolipidy. Môže sa nachádzať v určitých potravinách alebo sa užíva ako doplnok. Údajne pomáha pri fungovaní mozgu, nervov a iných orgánov.
Lecitín sa skúmal z hľadiska jeho použitia pri prevencii alebo liečbe rôznych zdravotných stavov. Dôkazy podporujúce jeho použitie pri týchto stavoch sú však slabé; je potrebné vykonať ďalšie štúdie.
Lecitín sa považuje za bezpečný. Napriek tomu sa pred užívaním akýchkoľvek doplnkov poraďte so svojím lekárom. Možno sa mu budete musieť vyhnúť, ak máte chronické ochorenie obličiek kvôli možnému obsahu fosforu.

abalicky

Späť do obchodu