Prečo je vitamín B komplex dôležitý a kde ho získať?

 

Obsah:

  • Čo je to vitamín B komplex?
  • Aké sú zdravotné prínosy vitamínov B-komplexu?
  • Vitamin B pre tehotné
  • Koľko vitamínov B komplex potrebujete?
  • V akých potravinách sa nachádza vitamín B ?
  • Ako zistíte, že máte nedostatok vitamínu B
  • Je v poriadku užívať komplex B každý deň?
  • Je vitamín B komplex rovnaký ako B12?
  • Čo je lepšie, B12 alebo komplex B?
  • Záver

Komplex vitamínov B je skupina vitamínov B, ktoré zohrávajú úlohu vo funkciách vášho tela vrátane kardiovaskulárneho a bunkového zdravia. Tieto vitamíny zvyčajne získavate z výživnej stravy.

Čo je to vitamín B komplex?

Vitamín B komplex sa skladá z ôsmich vitamínov skupiny B:

  • B1 (tiamín)
  • B2 (riboflavín)
  • B3 (niacín)
  • B5 (kyselina pantoténová)
  • B6 (pyridoxín)
  • B7 (biotín)
  • B9 (kyselina listová)
  • B12 (kobalamín)

Každý z týchto základných vitamínov prispieva k celkovej funkcii vášho organizmu. Prečítajte si viac informácií o tom, ako vám tieto živiny prospievajú, koľko ich potrebujete, či by ste mali užívať doplnky stravy a ďalšie informácie.

Aké sú zdravotné prínosy vitamínov B-komplexu?

Vitamíny skupiny B zohrávajú dôležitú úlohu pri udržiavaní dobrého zdravia a pohody. Ako stavebné kamene zdravého tela majú vitamíny skupiny B priamy vplyv na hladinu energie, funkciu mozgu a bunkový metabolizmus.

Vitamín B komplex môže pomáhať predchádzať infekciám a pomáhať podporovať alebo podporovať:

  • zdravie buniek
  • rast červených krviniek
  • hladiny energie
  • zraku
  • funkciu mozgu
  • trávenie
  • chuť do jedla
  • správna funkcia nervov
  • hormóny a produkcia cholesterolu
  • kardiovaskulárne zdravie
  • svalový tonus

Vitamin B pre tehotné

Vitamíny skupiny B sú obzvlášť dôležité pre tehotné alebo dojčiace ženy. Tieto vitamíny pomáhajú pri vývoji mozgu plodu a znižujú riziko vrodených chýb.

U ľudí, ktorí čakajú dieťa, môžu vitamíny skupiny B pomôcť pri riadení hladiny energie, zmierniť nevoľnosť a znížiť riziko vzniku preeklampsie.

 

Koľko vitamínov B komplex potrebujete?

Odporúčané denné množstvo jednotlivých vitamínov skupiny B sa líši.

Podľa Národného inštitútu zdravia je odporúčaná denná dávka pre ženy:

  • B1: 1,1 miligramu (mg)
  • B2: 1,1 mg
  • B3: 14 mg NE
  • B5: 5 mg
  • B6: 1,3 mg
  • Biotín: 30 mikrogramov (mcg)
  • Kyselina listová: 400 mcg DFE
  • B12: 2,4 mcg

NIH odporúča pre mužov nasledujúci denný príjem:

  • B1: 1,2 mg
  • B2: 1,3 mg
  • B3: 16 mg NE
  • B5: 5 mg
  • B6: 1,3 mg
  • Biotín: 30 mcg
  • Kyselina listová: 400 mcg DFE
  • B12: 2,4 mcg

Starší dospelí a tehotné osoby môžu vyžadovať vyššie množstvo vitamínov skupiny B. Váš lekár vám môže poskytnúť informácie o dávkovaní prispôsobené vašim individuálnym potrebám.

Niektoré základné zdravotné stavy môžu vášmu telu brániť v správnom vstrebávaní vitamínu B. O príjme vitamínu B by ste sa mali so svojím lekárom poradiť aj vtedy, ak máte:

  • celiakiu
  • HIV
  • Crohnovu chorobu
  • poruchy spôsobené užívaním alkoholu
  • ochorenia obličiek
  • reumatoidná artritída
  • ulcerózna kolitída
  • zápalové ochorenie čriev

abalicky

V akých potravinách sa nachádza vitamín B ?

Veľa potravín obsahuje vitamíny skupiny B, takže je ľahké získať ich dostatok zo stravy. Najlepšie je získavať vitamíny skupiny B zo širokej škály potravinových zdrojov. Pomôže vám to zabezpečiť dostatočný príjem každého typu.

Vitamín B nájdete v:

  • mlieko
  • syre
  • vajciach
  • pečeni a obličkách
  • mäse, ako je kuracie a červené mäso
  • ryby, napríklad tuniak, makrela a losos
  • mäkkýše, ako sú ustrice a mušle
  • tmavozelená zelenina, napríklad špenát a kapusta
  • zelenina, ako je repa, avokádo a zemiaky
  • celozrnné výrobky a obilniny
  • fazuľa, ako napríklad fazuľa, čierna fazuľa a cícer
  • orechy a semená
  • ovocie, ako sú citrusy, banány a melón
  • sójové výrobky, napríklad sójové mlieko a tempeh
  • čierna melasa
  • pšeničné klíčky
  • kvasnice a výživové kvasnice

Ako zistíte, že máte nedostatok vitamínu B

Väčšina ľudí získava dostatok vitamínov skupiny B vyváženou stravou. Napriek tomu je možné, že ich máte nedostatok, najmä ak už dlhší čas užívate určité lieky, napríklad inhibítory protónovej pumpy, alebo ak dodržiavate veľmi prísnu vegánsku alebo vegetariánsku stravu.

Nasledujúce príznaky môžu signalizovať, že nemáte dostatok vitamínov skupiny B:

  • kožné vyrážky
  • praskliny okolo úst
  • šupinatá pokožka na perách
  • opuchnutý jazyk
  • únava
  • slabosť
  • anémia
  • zmätenosť
  • podráždenosť alebo depresia
  • nevoľnosť
  • kŕče v bruchu
  • hnačka
  • zápcha
  • necitlivosť alebo brnenie nôh a rúk

Ak máte niektorý z týchto príznakov a nie ste si istý, prečo, dohodnite si stretnutie so svojím lekárom.

 

Je v poriadku užívať komplex B každý deň?

Zdá sa, že užívanie komplexu vitamínov B je pre väčšinu ľudí bezpečné, pretože telo neukladá jeho prebytok, ale vylučuje ho močom. Pri užívaní doplnkov je však nevyhnutné dodržiavať pokyny, pretože užívanie príliš veľkého množstva niektorých vitamínov skupiny B môže mať nepriaznivé účinky.

Je vitamín B komplex rovnaký ako B12?

Telo potrebujeTrusted Source vitamín B12 na vývoj a udržiavanie centrálneho nervového systému, na tvorbu zdravých červených krviniek a na tvorbu DNA.

Vitamín B12 je súčasťou širšieho komplexu vitamínov skupiny B vrátane niacínu, riboflavínu a kyseliny listovej, ktoré majú celý rad funkcií.

Všetky vitamíny skupiny B sú nevyhnutné pre zdravie.

Čo je lepšie, B12 alebo komplex B?

Váš lekár vám poradí, či potrebujete vitamín B12 alebo komplex vitamínov B, pretože to závisí od vašich individuálnych potrieb.

 

Záver

Vitamíny skupiny B sú nevyhnutné pre správne fungovanie nervového systému, kardiovaskulárneho systému a mnohých ďalších funkcií. Existuje niekoľko vitamínov skupiny B, ktoré sú spoločne dostupné vo forme doplnkov ako komplex vitamínov B.

Medzi ľudí, ktorí môžu potrebovať doplnky vitamínov skupiny B, patria starší ľudia, tehotné osoby a osoby, ktoré dodržiavajú prísnu rastlinnú stravu. Lekár vám môže poradiť, či potrebujete vitamín B komplex alebo konkrétny vitamín B.

Tí, ktorí potrebujú doplnky, si ich môžu kúpiť v obchodoch so zdravou výživou. V niektorých prípadoch môže lekár predpísať vitamín B.

Späť do obchodu