Päť tipov pre dobrý spánok

pexels-andrea-piacquadio-989088

Ako sa dobre vyspať, aby bolo ráno múdrejšie večera

Dobrý spánok je zázrak - len tak si ležíme a snívame, a pritom v našom organizme prebiehajú ozdravné procesy. Regenerujú sa tkanivá, vytvárajú sa hormóny, toxické látky sa cez obličky odplavujú z organizmu. Pri spánku sa zlepšuje pamäť a rozvíja sa kognitívne schopnosti. Mozog síce odpočíva od svojej bežnej činnosti a nereaguje na vonkajšie impulzy, ale využíva tento čas na triedenie informácií načerpaných počas dňa. Potrebné si ukladá do pamäti, nadbytočné vypúšťa. Toto mozgové "upratovanie" potvrdzuje rozprávkové príslovie, že "ráno je múdrejšia večera." Aby tomu tak skutočne bolo, nesmie spánok nič rušiť.

 bigstock-Top-view-of-young-beautiful-wo-399555863

 

Ako prebieha "nerušený" spánok


V skutočnosti nie je náš spánok vôbec nerušený, ale prechádza niekoľkými fázami, medzi ktorými sa na okamih prebudíme, a zase zaspávame. Zo spánku NREM prechádzame do spánku REM (Rapid Eye Movement), ktorý sa prejavuje rýchlymi pohybmi očí.

Keď zaspávame, upadáme do fázy NREM a prechádzame štyrmi cyklami: zaspávaním, kedy sa prehlbuje dych a zatvárajú sa oči. Potom nasleduje ľahký spánok, hlboký spánok a najhlbšie spánok. V hlbokom spánku sa znižuje krvný tlak a srdcový tep aj sekrécia hormónov a uvoľňuje sa svalové napätie. V hlbokom spánku NREM teda odpočíva telo, vrátane obehovej sústavy.

Potom nastupuje fáza REM, kedy je telo už pripravené k prebudeniu, ale mozog intenzívne odpočíva. Vtedy sa zdajú sny, mozog ukladá zážitky, otvára sa podvedomie, mozog je v najvyššej fáze útlmu. V tejto fáze ťažko a nepravidelne dýchame, zvyšuje sa nám srdcový tep, a to až na hodnotu zodpovedajúcu bdelosti.

Človek si zvyčajne ráno nepamätá, že sa počas noci opakovane na okamih prebúdza a zase ihneď zaspáva.

 

Dobrý spánok dáva chuť do života


Prespíme približne tretinu života. Ale netreba ľutovať prespaného času. Veď po dobrom spánku máme naozaj chuť do života. Keď však nastúpi problém so spánkom, odrazí sa to v našej nálade, výkonnosti a má to vplyv na náš zdravotný stav. Dlhodobá nespavosť sa nepriaznivo prejaví na našej imunite, pamäti, schopnosti učiť sa, zvyšuje riziko vysokého krvného tlaku, infarktu alebo mŕtvice a môže viesť až k rozvoju duševných porúch.

Preto stojí za to vyhnúť sa všetkému, čo nás v spánku ruší.

 

Nespavosť môže mať rôzne podoby:

Problémy pri zaspávaní - prevaľuje sa v posteli a nemôžeme zaspať. Väčšinou za tým stoja nejaké starosti, človek premýšľa, ako všetky svoje problémy vyriešiť: Často za nespavosťou stojí strach či pocit viny alebo napríklad existenčná neistota. Nemôžeme sa uvoľniť, "kolotoč myšlienok" nám nedá spať.

Prebudenie uprostred noci - Človek zaspí, ale v noci sa prebudí a nemôže už zaspať. Tento typ nespavosti môže byť vyvolaný preťažením pečene alebo tiež poruchami nálady alebo depresiami.

Prebudenie príliš skoro zrána - Hoci by sme si mohli ešte pospať, prebudíme sa o tretej ráno a už sa nám nedarí znova zaspať.

 

Päť tipov pre dobrý spánok

 

1. Zistite, či vám nebráni v spánku nejakej choroby, a poraďte sa o tom s lekárom.

Často spánku bráni choroba alebo bolesť, často tiež svrbenie od vyrážky či ekzému. Príčinou nespavosť môžu byť aj hormonálne výkyvy alebo psychiatrické alebo neurologické poruchy, napríklad syndróm nepokojných nôh. Obézni ľudia zle spia, pretože sa im často zle dýcha. Niekedy vedie k nespavosti pálenie záhy, chronickej bolesti a infekcie, cukrovka či ochorenie štítnej žľazy. Za nespavosťou môžu stať vedľajšie účinky niektorých liekov, zväčšená prostata alebo problémy s močením.

Konzultujte svoje problémy s lekárom a skúste ich vyliečiť, aby ste sa lepšie vyspali.

 

2. Zaistite si vhodné prostredie pre spánok.

Vyvetraná spálňa, kde teplota nepresiahne 19 až 20 ° C, je pre dobré spanie základom. K spánku je potreba ticho a temno. Pomôžu dobré žalúzie, štuple do uší alebo očná maska ​​na spanie. Dobre sa spí v čisto tvarovaný posteli primeranej výšky s vhodným matracom, ktorá nie je ani príliš mäkká, ani príliš tvrdá

 

3. Spánok zlepšíte svojimi aktivitami počas dňa. 

Ak nebráni v spánku nejaká choroba, skúste sa zamerať na svoj životný štýl. Po primeranej fyzickej a psychickej únave sa dobre zaspáva. Nenechávajte ale pohybovú aktivitu na večer, na dobu pred spaním. Počas dňa si nechajte čas na to, aby ste si ujasnili svoje plány a priority. Tieto myšlienky nenechávajte na večer, pretože vám budú rušiť zaspávanie a spánok. Dve hodiny pred spaním už nejedzte. Večera by nemala byť ťažko stráviteľná. Pred spaním nepite kávu, čierny čaj, kofeínové nápoje, alkohol a nefajčite. Spánku naopak prospeje hrnček upokojujúceho bylinkového čaju alebo teplého mlieka. Aspoň hodinu pred spaním by ste sa nemali pozerať na televíziu, sedieť pri počítači ani telefonovať.

 

4. Pri zaspávaní sa príjemne uvoľnite.

Pre dobrý spánok je vhodné chodiť spať v rovnakom čase a tiež vstávať vždy približne rovnako skoro. Organizmus si zvykne na pravidelný režim a spánok bude nerušený. Ak sa vám nepodarí zaspať do pol hodiny, tak už sa ďalej v posteli neprevalujte a niečo si prečítajte alebo sa venujte inej nenáročné činnosti. K lepšiemu spánku pomôže tiež meditácie. Zoznámte sa s meditačnými technikami, ktorými usmerníte svoje myšlienky a necháte všetky problémy bokom. Pred spaním je vhodné nenechať sa ovládať negatívnymi myšlienkami, alebo naopak si vyvolávať pekné spomienky. Takmer každá meditácia začína vnímaním svojho dychu a uvoľnením celého tela. Niekomu môže k zaspanie pomôcť počúvanie ukľudňujúce hudby alebo aj audioknihy.

 

5. O ľahké zaspávanie a nerušený spánok sa postará Sleep Trip 

Sleep Trip je doplnok k stravy, plný rastlinných extraktov a vitamínov, ktoré pôsobia ako pri zaspávaní, tak počas noci. Zvlášť dobre poslúži ľuďom, ktorí majú problém zaspať, pretože pracujú na zmeny alebo vycestujú do iného časového pásma, ale aj tým, ktorí trpia stresom, úzkosťami či depresií.

Sleep Trip si poradí s nespavosťou každého druhu: Pomôže prekonať ťažkosti so zaspávaním, alebo s ľahkým, nepokojným spánkom a poslúži aj ľuďom, ktorí spia príliš krátko, alebo sa často prebúdzajú treba kvôli stresu, úzkosti, depresii či nesústredenosti.

Tableta Sleep Trip sa ľahko rozpustí v ústach a začne pôsobiť už po 60 sekundách. Výhodou je, že sa liek preukázateľne veľmi dobre vstrebáva a to o 600% lepšie ako klasické výrobky. Obsiahnutý melatonín sa takmer stopercentne rozpustí a prinesie príjemný spánok.

Odkaz na produkt: https://www.tozax.sk/sleep-trip-70-tbl/