14 spôsobov, ktoré musíte vyskúšat na zmiernenie refluxu a pálenia záhy

 

 

Obsah článku:

1. Spite na ľavom boku
2. Zdvihnite hlavu postele
3. Jedzte skôr
4. Jedzte varenú cibuľu
5. Jedzte menej a častejšie
6. udržujte si miernu hmotnosť
7. Jedzte málo sacharidov
8. Obmedzte alkohol
9. Obmedzte kávu
10.Obmedzte sódu
11. Obmedzte citrusové šťavy
12. Vyhýbajte sa mäte
13. Obmedzte mastné jedlá
14. Prestaňte fajčiť

 

pálenie záhy a reflux


Príznakom refluxu môžete predísť ,alebo ich zmierniť niekoľkými zmenami životného štýlu vrátane skorej večere, úpravy polohy pri spánku a vyhýbania sa niektorým kyslým jedlám a nápojom.

Väčšina z nás príliš dobre pozná bolestivý, pálivý pocit v strede hrudníka, ktorý je spojený s pálením záhy.

V skutočnosti sa s gastroezofageálnou refluxnou chorobou (GERD), bežným ochorením, ktoré spôsobuje pálenie záhy, stretáva 18,1-27,8 %. Reflux vzniká, keď sa kyselina zo žalúdka tlačí späť do pažeráka, čo vedie k pocitu pálenia záhy.

Hoci ľudia často používajú lieky na liečbu refluxu a pálenia záhy, mnohé úpravy životného štýlu vám tiež môžu pomôcť znížiť príznaky a zlepšiť kvalitu života.

Tu je 14 prírodných spôsobov, ako znížiť reflux kyseliny a pálenie záhy, ktoré sú podložené vedeckým výskumom.

1. Spite na ľavom boku


Výskum ukazuje, že spanie na ľavom boku môže pomôcť znížiť reflux kyseliny v noci. Podľa jedného prehľadu môže ležanie na ľavom boku znížiť pôsobenie kyseliny v pažeráku až o 71 %.

Hoci dôvod nie je úplne jasný, mohol by sa vysvetliť anatómiou pažeráka. Pažerák vstupuje do žalúdka na pravej strane, takže spánok na ľavom boku udržuje kyselinu mimo dolného zvierača pažeráka.

Zvierač je za normálnych okolností zodpovedný za to, aby sa kyselina a nestrávená potrava nevrátili späť do hrdla, ale rôzne veci môžu spôsobiť jeho poruchu, ako napríklad poloha počas spánku.


2. Zvýšte si hlavu postele


Niektorí ľudia pociťujú v noci reflux kyseliny, čo môže ovplyvniť kvalitu spánku a sťažiť zaspávanie.

Jeden prehľad štyroch štúdi zistil, že vyvýšenie hlavy postele znižuje reflux kyseliny a zlepšuje príznaky, ako je pálenie záhy a regurgitácia u ľudí s GERD.

 

3. Večerajte skôr


Podľa Medzinárodnej nadácie pre gastrointestinálne poruchy (IFGD) by ste sa mali v prípade, že sa u vás vyskytuje reflux kyseliny, pokúsiť zjesť večeru niekoľko hodín pred spaním.

Zvážte tiež, či si veľké jedlo dňa nedáte na obed, aby vaša večera mohla byť ľahšia. Výskum ukazuje, že ísť spať s nestráveným jedlom, najmä ak ste zjedli ťažké jedlo, môže zhoršiť vaše príznaky v noci.

4. Namiesto surovej cibule si vyberte varenú


Surová cibuľa je častým spúšťačom gastrointestinálnych príznakov, ako je reflux a pálenie záhy.

Je to preto, že surová cibuľa je ťažšie stráviteľná a môže dráždiť sliznicu pažeráka, čo spôsobuje zhoršenie pálenia záhy. Ak radi konzumujete cibuľu, zvážte jej konzumáciu vo varenom stave.

reflux a cibula

5. Jedzte menšie a častejšie jedlá


Dolný pažerákový zvierač je sval, ktorý funguje ako ventil medzi žalúdkom a pažerákom. U ľudí s refluxom kyseliny je tento sval oslabený alebo nefunkčný, čo spôsobuje, že kyselina prúdi do pažeráka.

Nie je prekvapujúce, že mnohé refluxné príznaky sa prejavujú po jedle. Preto konzumácia menších a častejších jedál počas dňa môže pomôcť znížiť príznaky refluxu kyseliny.

6. Udržujte si primeranú hmotnosť


Ak však máte nadbytok brušného tuku, tlak v bruchu môže byť taký vysoký, že dolný pažerákový zvierač sa vytlačí nahor, preč od opory bránice.

Tento stav, známy ako hiátová hernia, sa považuje za hlavnú príčinu refluxu.

Okrem toho výskumy ukazujú, že nadbytok brušného tuku môže byť spojený s vyššou pravdepodobnosťou vzniku refluxu kyseliny a páleniu záhy. Obezita vo všeobecnosti súvisí s väčšou pravdepodobnosťou vzniku refluxu v dôsledku väčšieho tlaku v brušnej dutine.

Ak sa zaujímate o chudnutie ako spôsob zvládania refluxu, najprv sa poraďte so svojím lekárom, aby ste zistili, či je to pre vás vhodné, a ak áno, ako môžete bezpečne a trvalo schudnúť.

aaprobiotika

7. Dodržiavajte diétu s nízkym obsahom sacharidov


Výskum ukazuje, že konzumácia stravy s vysokým obsahom sacharidov môže zhoršiť kyslý reflux a zníženie príjmu sacharidov môže pomôcť znížiť príznaky pálenia záhy.

Niektorí vedci majú podozrenie, že nestrávené sacharidy môžu spôsobiť premnoženie baktérií a zvýšený tlak vo vnútri brucha, čo by mohlo prispieť k vzniku kyslého reflexu.

Príliš veľa nestrávených sacharidov v tráviacom systéme môže často spôsobiť nielen plynatosť a nadúvanie, ale aj grganie.

8. Obmedzte príjem alkoholu


Pitie alkoholu môže zvýšiť závažnosť refluxu kyseliny a pálenia záhy. Výskum ukázal, že vyšší príjem alkoholu môže byť spojený so zvýšenými príznakmi refluxu kyseliny.

Alkohol totiž zvyšuje množstvo žalúdočnej kyseliny, uvoľňuje dolný pažerákový zvierač a zhoršuje schopnosť pažeráka odstraňovať kyselinu.

9. Nepite príliš veľa kávy


Aj káva môže dočasne uvoľniť dolný pažerákový zvierač, čo zvyšuje pravdepodobnosť vzniku refluxu kyseliny.

Výsledky však nie sú jednoznačné, pričom staršie skúmanie nezistilo súvislosť medzi konzumáciou kávy a príznakmi refluxu kyseliny.

10. Obmedzte príjem sýtených nápojov


Pravidelná konzumácia sýtených alebo perlivých nápojov vrátane nealkoholických nápojov, sódy a seltzeru by mohla súvisieť s vyššou pravdepodobnosťou refluxu.

Môže to byť preto, že oxid uhličitý, ktorý týmto nápojom dodáva bublinky, môže spôsobiť, že budete viac grgať, čo môže zvýšiť množstvo kyseliny vychádzajúcej z pažeráka.

V jednej štúdii sa zistilo, že najmä sýtené nealkoholické nápoje zhoršujú niektoré príznaky refluxu vrátane pálenia záhy, plnosti a grgania.

11. Nepite príliš veľa citrusových štiav


Mnohé druhy citrusových džúsov, vrátane pomarančového džúsu a grapefruitového džúsu, sa považujú za časté spúšťače pálenia záhy.

Tieto zložky sú vysoko kyslé a obsahujú zlúčeniny, ako je kyselina askorbová, ktoré by mohli spôsobiť tráviace ťažkosti, ak ich konzumujete vo veľkom množstve a môžu podráždiť sliznicu pažeráka.

Hoci citrusové šťavy pravdepodobne nespôsobujú priamo reflux kyseliny, mohli by vám pálenie záhy dočasne zhoršiť.

12. V prípade potreby sa vyhýbajte mäte


Mäta pieporná  je bežná zložky, ktoré sa používaj na výrobu bylinkového čaju a dodáva chuť potravinám, cukrovinkám, žuvačkám, ústnym vodám a zubným pastám.

Výskum však ukazuje, že mätový olej môže znižovať dolný tlak pažerákového zvierača, ktorý môže spôsobovať pálenie záhy. Mentol, zlúčenina obsiahnutá v mäte, môže zhoršiť reflux u ľudí trpiacich palením záhy.

Z tohto dôvodu je lepšie vyhnúť sa mäte, ak máte pocit, že vám zhoršuje reflux.

reflux liečba

13. Obmedzte potraviny s vysokým obsahom tuku


Vyprážané jedlá a niektoré iné mastné potraviny môžu byť tiež spúšťačom refluxu. Niektoré zdroje ukazujú, že môžu viesť k páleniu záhy. Medzi príklady patria napr:

  • vyprážané jedlá
  • zemiakové lupienky
  • pizza
  • slanina
  • klobása

Takéto potraviny s vysokým obsahom tuku môžu prispievať k páleniu záhy tým, že spôsobujú uvoľňovanie žlčových solí do tráviaceho traktu, ktoré môžu dráždiť pažerák.

Zdá sa tiež, že stimulujú uvoľňovanie cholecystokinínu (CCK), hormónu vo vašom krvnom obehu, ktorý môže uvoľniť dolný pažerákový zvierač, čím sa obsah žalúdka dostane späť do pažeráka.

14. Prestaňte fajčiť


Vaše sliny pomáhajú neutralizovať kyselinu, ktorá sa dostáva zo žalúdka do pažeráka. Fajčenie však môže znížiť množstvo slín vo vašich ústach.

Fajčenie tiež znižuje tlak v dolnom pažerákovom zvieračovi, čo môže spôsobiť kašeľ a reflux kyseliny. 

 

....skúsme časté otázky na ktoré odpovedáme....


Ako sa rýchlo zbaviť refluxu kyseliny?

Najrýchlejším spôsobom, ako si uľaviť od refluxu kyseliny, môže byť užívanie antacíd.

 

Čo môžem piť, aby som sa zbavil refluxu kyseliny?

Niektoré bylinkové čaje, nízkotučné alebo rastlinné mlieko, necitrónová ovocná šťava, kokosová voda a niekedy aj obyčajná voda môžu pomôcť zmierniť príznaky refluxu. 

Zmizne reflux kyseliny prirodzenou cestou?

Ak máte dočasné pálenie záhy súvisiace s niečím, čo ste, alebo s miernou formou, váš reflux kyseliny môže po niekoľkých hodinách zmiznúť sám. V závažnejších prípadoch môžete potrebovať lieky a zmenu životného štýlu, aby ste zvládli svoje príznaky.

 

Záver


Pálenie záhy je nepríjemný problém, ktorý môže byť spôsobený rôznymi faktormi. Ak si všimnete, že sa vaše príznaky zhoršujú po konzumácii určitých potravín alebo nápojov, je rozumné tieto veci obmedziť alebo sa im vyhnúť.

Hoci je k dispozícii mnoho liekov a možností liečby na zmiernenie pálenia záhy, prospešných môže byť aj niekoľko jednoduchých zmien v strave a životnom štýle.

Vyskúšajte niektoré z vyššie uvedených tipov a zistite, čo vám pomáha zmierniť pálenie záhy a reflux kyseliny.

Späť do obchodu